Po letnej prestávke sa dnes konala tripartita, na ktorú boli predložené materiály, ktoré predkladali viacerí rezortní ministri, prevažne z dielne ministerstva práce. (Plné znenie všetkých predkladaných návrhov, ako aj stanoviská jednotlivých sociálnych partnerov sa nachádzajú na http://hsr.rokovania.sk/rokovania-hospodarskej-a-socialnej-rady-sr/). KOZ SR venovala pozornosť všetkým predloženým materiálom, z ktorých vyberáme pre nás najdôležitejšie, ku ktorým sme si ešte v rámci medzirezortného pripomienkového konania uplatnili pripomienky a na niektorých zotrvali aj na rokovaní tripartity.
HSR SR sa dnes zaoberala aj výškou minimálnej mzdy pre budúci rok. V termíne do 15. júla totiž sociálni partneri nedospeli k dohode, avšak Zákon o minimálnej mzde umožňuje rokovať na tripartitnej úrovni do konca augusta, čo dnes sociálni partneri aj využili.
Keďže medzi sociálnymi partnermi ani na rokovaní tripartity nedošlo k dohode, podľa v súčasnosti platnej úpravy sa stanovuje minimálna mzda ako 57 % priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku. Zákonom stanovený nárast minimálnej mzdy pre rok 2025 tak bude na 816 € mesačne (4,690 €/hod).
Ministerstvo práce predložilo aj návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní v snahe o.i. precizovať požiadavky na vymenovanie do funkcie generálneho riaditeľa Národného inšpektorátu práce a do funkcie riaditeľa inšpektorátu práce. V prípade riaditeľov jednotlivých inšpektorátov práce sa bude opätovne vyžadovať predošlá prax na pozícii inšpektora práce.
KOZ SR mala v rámci rozporového konania pripomienku, na ktorej zotrvala aj na rokovaní tripartity. Tá sa týkala novo vkladaného odseku, že kontrolovaný zamestnávateľ alebo kontrolovaná fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, má právo na prerokovanie protokolu a na vyjadrenie sa k jeho obsahu. Tu požadujeme doplniť slová – vrátane zástupcov zamestnancov. Zástupcovia zamestnancov boli totiž vynechaní z procesu ukončenia kontroly zo strany inšpektora práce. V praxi sa totiž ukázalo, že údaje zo strany zamestnávateľa nie sú vždy relevantné a chýba im výpovedná hodnota. Častokrát sa inšpekcia vykonáva práve na podnet zamestnancov, resp. zástupcov zamestnancov, a preto by mali byť súčasťou šetrenia a vypracovania protokolu. KOZ SR odporučila návrh zákona na ďalšie legislatívne konanie len po zapracovaní uvedenej zásadnej pripomienky.
Ministerstvo školstva predložilo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. Hlavným cieľom návrhu zákona je prioritne zmena financovania materských škôl, ktoré sú financované z výnosu dane z príjmu fyzických osôb. Materiál je na rokovanie HSR predložený s rozporom s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, ktorý žiada vypustenie úpravy prijímania žiakov na základné vzdelávanie, ktorej cieľom je, aby základné školy nemohli organizovať vyučovanie v popoludňajších hodinách.
Vzhľadom na to, že na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl myslel aj Plán obnovy a odolnosti, zastávame názor, že je potrebné danú problematiku riešiť jednoznačne rozšírením kapacít základných škôl v regiónoch, kde je tento problém evidentný a zanalyzovaný. Keďže návrh má vstúpiť do platnosti až v roku 2029, považujeme to za dostatočný časový interval na dobudovanie kapacít pre žiakov v oblastiach, kde je dvojzmennosť už teraz reálnym stavom, ako i v oblastiach, kde hrozí dvojzmennosť. Zamestnávateľské združenia súhlasili s materiálom, KOZ SR a ZMOS po zapracovaní pripomienok.
Ďalším materiálom z dielne ministerstva školstva bol návrh zákona o vzdelávaní dospelých a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Návrh má podporiť flexibilné možnosti získavania kvalifikácií a lepšiu zrozumiteľnosť a využiteľnosť kvalifikácií v medzinárodnom kontexte. Cieľom navrhovaných zmien je systematizovanie kvalifikácií v Slovenskej republike a sprehľadnenie ich typológie, upravuje sa aj proces overovania vzdelávacích výstupov podľa štandardov Slovenského kvalifikačného rámca.
Pri prerokovávaní návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch zotrvala KOZ SR na viacerých zásadných pripomienkach, ktoré sa týkali napríklad nárokovateľnosti kompenzačného príspevku, či motivácie získavať atestácie s cieľom zvyšovať odborné spôsobilosti. Cieľom novelizácie je najmä zohľadnenie potrieb aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa týkajú podmienok výkonu pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. KOZ SR súhlasila s návrhom zákona po zapracovaní pripomienok.
V bode Rôzne rokovania HSR požadovala KOZ SR informácie k rôznym opatreniam ministerstva životného prostredia a ministerstva vnútra. Vláda SR uložila podpredsedovi vlády a ministrovi životného prostredia úlohu – zabezpečiť prostredníctvom Vodohospodárskej výstavby, š.p. v súčinnosti so Slovenským vodohospodárskym podnikom, š.p. potrebné podklady pre rozhodnutie o zámere zlúčenia štátnych podnikov do 30. 06. 2024. Naša požiadavka sa týkala poskytnutia informácie, aký návrh pripravuje a predloží podpredseda vlády a minister životného prostredia SR na rozhodnutie vláde SR. Zároveň nás zaujímal postoj ministerstva životného prostredia k pôvodnému návrhu zonácie NP Poloniny, pripraveného tzv. úradníckou vládou SR, resp. aké korektúry pôvodného návrhu pripúšťa, za predpokladu rešpektovania medzinárodných záväzkov, vrátane záväzkov z Plánu obnovy a odolnosti?
Ministerstvo vnútra SR, Sekcia verejnej správy, Odbor vnútorných vecí nedodržuje lehoty registrácie v registri mimovládnych neziskových organizácií a neprimeraným spôsobom a bez objektívnych dôvodov samotná registrácia trvá niekoľko mesiacov. Nedodržiavanie lehôt a ich neprimerané predlžovanie aj na niekoľko mesiacov sa týka aj vydávania výpisu z registra mimovládnych neziskových organizácií pre odborové organizácie. KOZ SR Od zástupcu ministerstva vnútra sme preto požadovali informáciu o tom, aké opatrenia na odstránenie týchto nedostatkov, ktoré sú bežnou súčasťou aplikačnej praxe v prípade odborových organizácií príjme rezort, aby nedochádzalo k nedodržiavaniu lehôt registrácie v registri mimovládnych neziskových organizácií a vydávaním výpisu z registra mimovládnych neziskových organizácií, čo spôsobuje znefunkčňovanie odborov u zamestnávateľa a prekročovaniu zákonom stanoveného kompetenčného rámca v súvislosti so zásahmi do zápisníc z rokovaní orgánov odborových zväzov a požadovanými zmenami nad rámec ust. § 11a zákona č. 83/1990 Zb. v znení neskorších predpisov. Podľa reakcie ministerstva vnútra dôvodom týchto nedostatkov je najmä personálne poddimenzovanie registratúrneho odboru.