Ak by stravovanie zamestnanca bolo na základe jeho výberu zabezpečované zamestnávateľom cez stravovaciu poukážku v nominálnej hodnote, ktorá je vyššia ako je hodnota 5.10,-EUR napr. v hodnote 6.00 EUR alebo by u zamestnávateľa bolo poskytované stravovanie poskytovaním jedla na pracovisku, ktorého cena predstavuje 6.00,-EUR, na ktoré poskytuje zamestnávateľ prispieva sumou 4.00,-EUR, ako je to potom v tomto prípade ? Mení sa niečo od 1. januára 2022 v porovnaní s právnou úpravou do 31. decembra 2021?
Odpoveď:
Podľa právnej úpravy obsiahnutej do 31. decembra 2021 platí, že podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov je hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov (tzn. stravovacie poukážky) a finančný príspevok na stravovanie poskytovaný podľa osobitného predpisu od dane z príjmov zo závislej činnosti u zamestnanca ako fyzickej osoby od dane oslobodený.
Ak do 31. decembra 2021 zamestnávateľ zabezpečoval stravovanie pre zamestnancov v nepeňažnej forme, t.j. podávaním teplého jedla vo vlastnom stravovacom zariadením alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, resp. to zabezpečoval dodávateľským spôsobom alebo poskytoval stravovaciu poukážku, na ktorú zamestnávateľ prispieval nad limit stanovený Zákonníkom práce, či už dobrovoľne alebo na základe dojednania v kolektívnej zmluve s odborovou organizáciou, tzn. viac ako je suma 2.81,-EUR stanovená Zákonníkom práce, napr. sumou 4.00,-EUR, neuplatnilo sa len oslobodenie do sumy 2.81,-EUR, ako to je pri finančnom príspevku.
Toto plnenie zamestnávateľa je oslobodené do 31. decembra 2021 v plnej výške, pretože pri tejto forme zabezpečenia stravovania nebol odkaz na osobitný predpis, v danom prípade na Zákonník práce, ktorý stanovuje limity vo vzťahu k výške príspevku zamestnávateľa. Keďže z pohľadu zákona o dani z príjmu neboli stanovené limity vo vzťahu oslobodeniu stravy od dane z príjmov zamestnanca zo závislej činnosti, hodnota stravy v nepeňažnej forme alebo vo forme stravovacích poukážok nebola ako celok vôbec limitovaná a z akých príspevok bola vyskladaná.
Z tohto dôvodu bolo pre zamestnanca výhodnejšie, resp. ho to motivovalo uprednostniť formu stravovania prostredníctvom stravovacích poukážok, ktoré sú účelovo viazané na stravovanie, pretože príspevok zamestnávateľ na stravovanie v sume uvedenej v modelovej situácii (4.00,-EUR) bol pre zamestnanca z pohľadu zákona o dane z príjmu úplne celý oslobodený od dane z príjmov zo závislej činnosti, nakoľko tvoril súčasť hodnoty stravy, avšak u zamestnanca, ktorý uprednostnil finančný príspevok len do sumy 2.81,-EUR.
S účinnosťou od 1. januára 2022 sa to mení v neprospech zamestnancov, ktorí využívajú nepeňažnú formu stravovania, resp. si zvolili zabezpečovanie stravovania prostredníctvom stravovacích poukážok. Je to dané tým, že novela zákona o dani z príjmov účinná od 1. januára 2022 previazala zákon o dani z príjmov s limitmi stanovenými Zákonníkom práce, a to bez ohľadu na formu a spôsob zabezpečovania stravovania. Z uvedeného teda vyplýva, že ak zamestnávateľ bude prispievať zamestnancovi na cenu jedla alebo hodnotu stravovacej poukážky v sume vyššej ako 2.81,-EUR, rozdiel presahujúci túto sumu by bol pre zamestnanca zdaniteľným príjem, ktorý podlieha daňovej a následne odvodovej povinnosti.
Rovnako platí ako pri finančnom príspevku na stravovanie aj pri týchto formách stravovania, že ak by zamestnávateľ pridal k príspevku na stravovanie aj príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu, ktorý predpokladá ustanovenie § 152 Zákonníka práce, je tento v plnom rozsahu od dane z príjmov zo závislej činnosti oslobodený.
Z uvedeného vyplýva, že ak by zamestnávateľ chcel zachovať pre zamestnanca, aby príspevok na stravovanie v sume 4.00-EUR bol pre zamestnanca úplne oslobodený od dane z príjmov zo závislej činnosti má možnosť poskytnúť príspevok v sume 2.81,-EUR, tzn. v maximálnej výške, ku ktorej je priznané oslobodenie od dane z príjmov zo závislej činnosti, a zvyšok tzn. sumu 1.19,-EUR poskytovať ako príspevok na stravovanie z prostriedkov zo sociálneho fondu.
Späť na úvodnú stránku "Často kladené otázky KCO"
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje www.esf.gov.sk a www.employment.gov.sk