Digitálne organizovanie: Ako môžu odbory posilniť svoju moc pomocou digitálnych nástrojov

V dňoch 26. až 28. februára 2025 sa v Bruseli, Belgicku konalo školenie „Posilňovanie moci odborov využívaním digitálnych nástrojov“, organizované Európskym odborovým inštitútom (ETUI). Na podujatí sa zúčastnili zástupcovia slovenských odborov, medzi nimi Jiří Lebiš (KOZ SR) a Zuzana Olšinová (ECHOZ).

Toto školenie sa zaoberalo kľúčovou otázkou: ako môžu odbory efektívne využívať digitálne nástroje na zlepšenie svojej organizácie, komunikácie a posilnenie svojej moci?

Účastníci z rôznych krajín EÚ diskutovali o výzvach, ktoré prináša digitálna transformácia, a načrtli možnosti využitia digitálnych riešení pre odbory. Školenie prebiehalo v troch jazykoch: angličtine, čiernohorčine a španielčine.

Úvod do organizovania a komunikácie

Prvý deň tréningu sa sústredil na základné princípy organizovania a komunikácie v odboroch. Hlavná myšlienka, ktorú si účastníci odniesli, bola, že organizovanie nie je len o vedení a spravovaní udalostí či o nábore nových členov. Skutočné organizovanie je o budovaní moci a kapacít. Odbory musia mať stratégiu, komunikovať so svojimi členmi, rozvíjať lídrov a vytvárať spoločné ciele.

Rozdiel medzi obyčajnou komunikáciou a organizovaním bol významnou témou.

Zatiaľ čo komunikácia odborov často zahŕňa len šírenie informácií, organizačná komunikácia sa zameriava na oslovenie správnych ľudí, so správnym odkazom, a tým budovanie moci a kapacít. Ideálne správy by mali obsahovať výzvy k činu, ako napríklad prihlásenie sa na stretnutie alebo vyplnenie prieskumu. Navyše, správy by nemali byť anonymné, ale členovia a aktivisti by mali byť v popredí.

Dátová stratégia a digitálne nástroje

Ďalší deň bol venovaný využívaniu dát a digitálnych nástrojov v odboroch.

Antti Mäki z Fínska predstavil tému spracovania údajov, kde zdôraznil, že odbory už majú k dispozícii obrovské množstvo dát, no často sú zle organizované a nevyužité. Preto by odbory mali využiť digitálne nástroje, aby z týchto dát získali pridanú hodnotu.

Medzi hlavné zistenia patrili:

  • Dáta odborov sú často neorganizované a nevyužívajú sa dostatočne.
  • GDPR nebráni odborom pracovať s ich dátami, no je dôležité mať správne zabezpečenú dátovú stratégiu.
  • Odbory by mali kombinovať tradičné a digitálne organizovanie pre efektívnejšie dosahovanie svojich cieľov.

Sociálne monitorovanie a boj proti dezinformáciám

Ďalšia časť tréningu bol venovaná sociálnemu monitorovaniu (social listening) a tomu, ako ho môžu odbory využiť na boj proti dezinformáciám a na posilnenie svojho vplyvu.

Prezentácia Dr. Stiofána Ó Nualláina z Trademark Belfast (nezávislá organizácia venujúca sa sociálnej spravodlivosti, ktorá vychádza z tradície írskych odborových organizácií –  Severné Írsko ) načrtla, ako digitálne prostredie, najmä sociálne médiá, sa stali bojiskom, kde je pravicový extrémizmus veľmi dobre organizovaný a financovaný. Dokonca viac peňazí na ovplyvnenie veřejných politík a volebných rozhodnutí v niektorých prípadoch tečie z USA ako z Ruska či Číny.

Sociálne monitorovanie je tak vo výsledku proces zberu verejne dostupných dát z digitálnych platforiem. Tieto dáta môžu odbory analyzovať, aby získali prehľad o správaní používateľov, ich názoroch a politických prepojeniach. Na základe toho môžu odbory zlepšiť svoje zapojenie a komunikáciu.

Jednou z najsilnejších myšlienok tohto školenia bolo, že odborári dokážu komunikovať naprieč celou Európou, vzájomne sa neurážať, chápať sa a pomáhať si – a to všetko v čase, keď sa svet čoraz viac polarizuje. Nezáleží na tom, či sú z Fínska, Španielska alebo Slovenska – spája ich spoločný cieľ a schopnosť počúvať sa navzájom.

Ak to dokážu odborári, prečo by to nedokázali aj politici? Možno je čas, aby sa práve od odborov nanovo naučili, ako viesť konštruktívny dialóg, ako sa zamerať na skutočné potreby ľudí namiesto prázdnych politických hier a ako hľadať riešenia namiesto ďalšieho prehlbovania konfliktov.

Školenie ETUI poskytlo účastníkom ucelený pohľad na to, ako môžu odbory posilniť svoju moc pomocou digitálnych nástrojov. Kľúčovým odkazom bolo, že odbory musia nielen zlepšiť svoje digitálne stratégie, ale aj aktívne zapojiť svojich členov a aktivistov. Budúcnosť organizovania spočíva v schopnosti odborov kombinovať tradičné metódy s modernými digitálnymi nástrojmi, čím posilnia svoju schopnosť ovplyvňovať a chrániť práva pracujúcich.