Z rokovania mimoriadnej Hospodárskej a sociálnej rady SR (14.10.2024)

Na rokovaní mimoriadnej HSR SR bol predložený a prerokovaný najdôležitejší zákon roka, a to Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027, ako aj stanoviská k Národnému strednodobému fiškálno-štrukturálnemu plánu na roky 2025-2028. (Plné znenie návrhov, ako aj stanoviská jednotlivých sociálnych partnerov sa nachádzajú TU).

Tak ako po iné roky KOZ SR konštatuje, že predkladateľ neposkytol dostatočný časový priestor sociálnym partnerom na preštudovanie a odborné posúdenie návrhu rozpočtu verejnej správy (RVS), keďže ide o rozsiahly dokument.

Rovnako opätovne konštatujeme, že prerokovanie návrhu RVS na Hospodárskej a sociálnej rade SR je formálne, keďže prakticky obratom bude návrh RVS schválený na rokovaní vlády SR a do 15.10.2024 musí byť doručený do NR SR. Uvedená krátkosť času medzi prerokovaním návrhu RVS na rokovaní HSR SR a jeho predložením do NR SR znemožňuje reálne zapracovanie pripomienok sociálnych partnerov.

Rovnako ako pri svojom stanovisku k tzv. konsolidačnému balíčku, KOZ SR zdôrazňuje a odmieta, aby konsolidáciu platili zamestnanci. Opatrenia, ktoré prispievajú ku konsolidácii súčasného návrhu RVS, najmä pre rok 2025, sú výsledkom politického rozhodnutia, neprešli dostatočnou odbornou diskusiou a takisto sociálni partneri nemali reálnu možnosť ich ovplyvniť. Prijaté opatrenia pre rok 2025 sa dotknú všetkých domácností a z nášho pohľadu sa najviac dotknú pracujúcich. Navrhnutá kombinácia opatrení, z nášho pohľadu, sťaží kolektívne vyjednávanie, najmä v oblasti odmeňovania, keďže zvyšuje náklady podnikom, ktoré pravidelne nie sú ochotné pristúpiť k obmedzeniu svojich ziskov a každý náklad premietajú do cien.

V súlade so svojou dlhodobou požiadavkou KOZ SR odporúča prijímať opatrenia smerom k progresívnejšiemu a spravodlivejšiemu daňovému systému. KOZ SR považuje zmenu daňového mixu za základ spravodlivého zdaňovania, pričom zdôrazňujeme, že zdaňovanie musí byť progresívne, viesť k zníženiu zaťaženia aktivity a zvýšeniu zaťaženia kapitálu, a reformne spojené so zavedením nových daní, ktoré viac zdania nové formy podnikania, ktoré sa doteraz vyhýbali zodpovednosti (napríklad zavedenie digitálnej dane). Keďže rôzne opatrenia smerujúce k naplneniu tohto cieľa KOZ SR pravidelne komunikuje predstaviteľom vlády, očakávame, že pri zásadných zmenách v daňovom systéme sa bude viesť odborná diskusia sprevádzaná štandardným legislatívnym procesom.

V návrhu rozpočtu verejnej správy požadujeme uviesť konkrétny objem prostriedkov, ktorý je vyčlenený na záväzky z vyjednaných kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa na roky 2025 a 2026, vrátane uvedenia sumy, ktorá je určená pre samosprávu tak, aby zmluvné strany kolektívnych zmlúv na strane zamestnávateľov, zastúpené ZMOS a SK8, mohli pristúpiť k podpisu kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa na roky 2025 a 2026.

Vzhľadom na nedávno prijaté konsolidačné opatrenia, najmä schválenie zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, požadujeme zohľadniť jeho negatívne dopady aj v rozpočtovaných prostriedkoch na BOZP. Aj keď Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR je pri poskytnutí platby v zmysle návrhu zákona oslobodené od dane, KOZ SR pri postúpení dotácie na príslušné odborové zväzy bude mať každé prerozdelenie dotácie zaťažené touto daňou, čo reálne zníži objem prostriedkov, ktoré majú byť určené na zabezpečenie BOZP na pracoviskách. Nedostatočný finančný prídel na BOZP má značný dopad na sťaženie preventívnej a kontrolnej činnosti KOZ SR v predmetnej oblasti.

Celé stanovisko KOZ SR k návrhu RVS

S predloženým Návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 KOZ SR nesúhlasí, rovnako aj s Národným strednodobým fiškálno-štrukturálnym plánom na roky 2025-2028.