ETUI seminár o využívaní emocionálnych kompetencií v odborovom vzdelávaní

V dňoch 26. – 29. novembra 2024 sa v Paríži uskutočnilo medzinárodné školenie na tému „Rozvoj emocionálnych kompetencií v odborovom vzdelávaní“, ktoré organizoval Európsky odborový inštitút (ETUI). Slovensko a zástupca Konfederáciu odborových zväzov SR na tejto prestížnej vzdelávacej aktivite reprezentoval Marek Klačko.

Školenia sa zúčastnili zástupcovia odborových organizácií z Fínska, Švédska, Litvy, Poľska, Slovenska, Francúzska, Talianska a Španielska. Program sa sústredil na rozvoj emocionálnej inteligencie, ktorú organizátori označili za kľúčovú pre efektívne vzdelávanie a vedenie odborových pracovníkov. Účastníci pracovali na rozpoznávaní a regulácii emócií, zdokonaľovaní empatie a aktívneho počúvania, riešení konfliktov a na praktickom začleňovaní emocionálnych kompetencií do tréningových programov.

Prvý deň školenia bol venovaný úvodu do konceptov emócií, ich prepojeniu s procesmi učenia a kultúrnym rozdielom v prejavoch emocionálnej inteligencie. Účastníci si osvojovali techniky na rozpoznávanie emócií a rozvíjali slovník na ich presné vyjadrovanie, pričom využívali Plutchikovo koleso emócií na analýzu a mapovanie emocionálnych stavov.

Druhý deň sa niesol v znamení empatie a aktívneho počúvania, pričom sa kládol dôraz na neverbálne signály a ich interpretáciu. Účastníci absolvovali interaktívne workshopy a diskusie zamerané na vnímanie emócií v multikultúrnom prostredí. Popoludní bola na programe návšteva Múzea Louvre, kde účastníkov privítal generálny administrátor múzea Kim Pham. Exkurzia umožnila nahliadnuť do zákulisia troch dielní zameraných na textílie a čalúnenie, maľovanie dekorácií a výrobu pozlátených rámov. Táto jedinečná skúsenosť poskytla pohľad na detailnú prácu remeselníkov a vyvolala diskusie o prepojení umenia a emócií.

Tretí deň bol venovaný aplikácii emocionálnej kompetencie do dizajnu a realizácie tréningov. Účastníci sa učili identifikovať situácie vedúce ku konfliktom a osvojiť si stratégie na ich riešenie. Program sa sústredil na rolu školiteľa ako facilitátora, ktorý dokáže rozpoznať skryté vrstvy emócií u seba aj u účastníkov tréningov.

Záverečný deň priniesol hodnotenie nadobudnutých zručností a plánovanie ich uplatnenia v praxi. Marek Klačko ocenil prínos školenia, ktoré mu umožnilo získať nové poznatky a zdieľať skúsenosti s európskymi partnermi. Zároveň zdôraznil dôležitosť rozvoja emocionálnej inteligencie ako prostriedku na zlepšenie komunikácie, riešenie konfliktov a budovanie silných vzťahov v odborovom prostredí.

Toto školenie opätovne potvrdilo význam emocionálnych kompetencií ako základného piliera modernej odborovej práce a posilnilo spoluprácu medzi odborovými organizáciami v Európe.