Z rokovania Hospodárskej a sociálnej rady SR (25.3.2024)

Prvýkrát v tomto roku dnes zasadala tripartita. Na jej rokovanie boli predložené materiály, ktoré predkladali viacerí rezortní ministri, prevažne z dielne ministerstva práce. (Plné znenie všetkých predkladaných návrhov, ako aj stanoviská jednotlivých sociálnych partnerov sa nachádzajú na TU). KOZ SR venovala pozornosť všetkým predloženým materiálom, z ktorých vyberáme pre nás najdôležitejšie, ku ktorým sme si ešte v rámci medzirezortného pripomienkového konania uplatnili pripomienky a na niektorých zotrvali aj na rokovaní tripartity.

Viaceré predkladané materiály boli zo strany sociálnych partnerov posunuté na ďalšie legislatívne konanie.

Minister vnútra zaradil na rokovanie Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Návrh zákona bol vypracovaný z dôvodu zatraktívnenia modrých kariet (vysokokvalifikovaného zamestnania) pre potreby jej využívania na našom trhu práce a transpozície novej smernice Európskeho parlamentu a Rady o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania do národnej legislatívy. V súvislosti s transpozíciou smernice sa zároveň navrhuje novelizácia zákona o službách zamestnanosti, ktorý upravuje aj podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny s výkonom práce na území Slovenskej republiky.

Z vyhodnotenia MPK však vyplynuli zmeny zákona, s ktorými nesúhlasíme. Zásadne nesúhlasíme s navýšením podielu štátnych príslušníkov tretej krajiny z celkového počtu zamestnancov u zamestnávateľa. Požadujeme ponechanie pôvodnej hodnoty podielu na úrovni 30 %.Predkladateľ ustúpil pripomienkam kompromisným zvýšením podielu z 30 % na 45 %.

V prípade zamestnávania cudzincov zdôrazňujeme, že existuje neustála obava zo sociálneho dumpingu vo všetkých jeho podobách, zneužívania pracovnej sily a jej dovážania len za účelom šetrenia finančných prostriedkov.

V rámci nedávno prijatých zmien v nariadení vlády SR č. 383/2023 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných zamestnaniach v oblasti priemyslu sa za zamestnávateľa považuje aj agentúra dočasného zamestnávania, ak ide o dočasné pridelenie štátneho príslušníka tretej krajiny. Všetky tieto úpravy vnímame negatívne, keďže evidujeme zhoršené postavenie agentúrnych zamestnancov na slovenskom pracovnom trhu oproti kmeňovým zamestnancom. V kombinácií agentúrnych zamestnancov, štátnych príslušníkov tretích krajín, a zároveň zvýšenia ich podielu z celkového počtu zamestnancov v pracovnom pomere, sa výrazne znižuje schopnosť organizovať a hájiť kolektívne práva takýchto zamestnancov.

Predseda vlády na výjazdovom rokovaní vlády SR dňa 29.2.2024 uviedol, že vláda pracuje aj s návrhom, aby sa zamestnávanie cudzincov povolilo, okrem splnenia iných podmienok, aj tým, že zamestnávateľ je viazaný kolektívnou zmluvou. Preto požadujeme uplatniť aj túto podmienku pre zamestnávateľov, a to vzhľadom na rastúci počet zamestnancov z tretích krajín a rastúce riziko zhoršenia pracovného prostredia. Ďalej vo vzťahu k týmto zamestnancom navrhujeme zabezpečiť ich vzdelávanie v oblasti slovenského jazyka a pracovnoprávnych otázok.

Ministerstvo financií predložilo Národný program reforiem Slovenskej republiky 2024, ktorý popisuje reformné snaženie SR v prioritných štrukturálnych oblastiach. Vzhľadom na charakter dokumentu, ale najmä s prihliadnutím na dlhodobú skúsenosť s čisto formálnym zapojením sociálnych partnerov v procese prípravy materiálu, ako aj následného formulovania špecifických odporúčaní v predchádzajúcich obdobiach, sme nepovažovali za nevyhnutné formulovať konkrétne pripomienky k NPR.

Opakovane uvádzame, že NPR bol predložený na rokovanie HSR SR a súbežne do medzirezortného pripomienkového konania, ktoré bude ukončené 8. 4. 2024, teda po rokovaní HSR SR, na ktorom by k nemu mali sociálni partneri zaujať výsledné stanovisko. Výsledkom medzirezortného pripomienkového konania pritom môže byť aj zásadná zmena v materiáli, ktorý už nebude predmetom ďalších konzultácií so sociálnymi partnermi. Z uvedeného dôvodu bol materiál preložený na rokovanie tripartity až po ukončení medzirezortného pripomienkového konania.

KOZ otvorila na tripartite problematiku hodnotenia úrovne sociálneho dialógu na úrovni vlády a jednotlivých ministerstiev a možnosti inštitucionalizácie a etablovania regionálneho sociálneho dialógu. Z pohľadu našich členských odborových zväzov je bipartitný (sektorový) sociálny dialóg v niektorých sektoroch značne zanedbaný, resp. nie je vedený na dostatočnej úrovni.

Zároveň sme iniciovali aj prerokovanie nášho návrhu na posilnenie úlohy sociálneho dialógu a kolektívneho vyjednávania pri presadzovaní a rozvoji opatrení Národného programu aktívneho starnutia na roky 2021 -2030. Je totiž potrebné vytvoriť predpoklady pre komplexnú prípravu systému sociálneho poistenia a dynamickejšiu aplikáciu zásad vekového manažmentu do praxe. Preto spoločne s rozšírením úloh a kompetencií Aliancie sektorových rád KOZ SR navrhuje viaceré opatrenia, ako napríklad pripraviť a podpísať memorandum všetkých sociálnych partnerov o rozšírení predmetu kolektívneho vyjednávania na všetkých úrovniach o problematiku aplikácie vekového manažmentu, zriadiť tripartitnú pracovnú skupinu pre identifikáciu potrebných zmien v sociálnom poistení a návrhov na ich riešenie, či na pôde ASR prijať interné opatrenie, prostredníctvom ktorého bude uložená povinnosť sektorovým radám zaradiť do sektorových stratégií problematiku aplikácie vekového manažmentu do praxe.